Kan je verkoudheid verergeren/minder snel herstellen door kou te vatten?

Ik las hier een aantal vragen over verkoudheid oplopen door kou te vatten. Volgens de meesten is dat een fabel omdat het gaat om een virus oplopen. Maar ik wil graag weten, kan je verkoudheid verergeren/minder snel herstellen door kou te vatten? Bijv door heel even zonder jas naar buiten te gaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

De naam verkoudheid suggereert dat verkoudheden worden veroorzaakt door afkoeling. Dit verband is niet wetenschappelijk bewezen. Het is wel een feit dat verkoudheden vooral in de winter en bij koud of regenachtig weer voorkomen, maar dit kan andere oorzaken hebben. In dergelijke omstandigheden zitten mensen veel meer binnen bij elkaar en verluchten minder, zodat de virussen zich veel gemakkelijker kunnen verspreiden dan onder zomerse omstandigheden. Een hypothese luidt dat kou de bloedvaten in de bovenste luchtwegen vernauwt, waardoor het afweersysteem minder goed werkt.

Toegevoegd na 1 uur:
Mensen worden niet verkouden na de nieuwjaarsduik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wat ik ervan begrijp is dit:
Naar buiten gaan is goed voor een verkoudheid, om schone lucht in te ademen. Maar kou vatten kan je weerstand verlagen, waardoor je minder snel beter wordt.
Dat is ook de reden voor de verwarring rond wel of niet verkouden worden van kou vatten. De verkoudheid zelf komt door een virus, en niet door de kou. Maar als je kou hebt gevat, kan dat wel je weerstand aan tasten, waardoor het virus makkelijker zijn gang kan gaan. Maar als er geen virus is, wordt je niet ziek door die kou die je gevat hebt.

Vergelijk het met een inbraak: een deur die niet op slot is, zorgt er niet direct voor dat je je spullen kwijt raakt. Maar als er dieven in de buurt zijn, zorgt die deur er wel voor dat de kans dat ze jouw spullen jatten een stuk groter is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja: het een beetje koud krijgen of een keer natregenen zorgt niet automatisch ervoor dat je weerstand laag wordt. Een gezond lichaam kan dat wel aan. Maar als je min of meer onderkoeld erdoor raakt, dan kan het dus wel je weerstand aantasten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt een verkoudheid inderdaad alleen oplopen door een virus. Wellicht wel wat verergeren (door zoals gevraagd: in de kou zonder jas te lopen) want je weerstand is dan minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is dan "kou vatten?".
Dat is een andere - verkeerde - naam voor verkoudheid.
Zonder jas naar buiten = de kou in, maar dan "vat je niet een kou.

Hier zijn negen misverstanden over de meest voorkomende ziekte ter wereld:

1. Er bestaat één verkoudheids-virus
Nee dus. Verkoudheid wordt veroorzaakt door de honderden leden van twee compleet verschillende families van virussen. Vaak gaat het om een lid van de familie Rhinovirus, maar meestal gaat het om een Coronavirus. Virussen verspreiden zich via de lucht (hoesten) en door lichamelijk contact.

2.‘Een koutje gevat’
Onzin. Kou heeft er niks mee te maken. Wie in de kou of op de tocht staat, loopt geen grotere kans verkouden te worden dan wie keurig zijn jas dichtknoopt.

Lees hier verder:
http://www.depers.nl/wetenschap/154260/Kou-vatten-bestaat-niet.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ipv in de kou gaan staan om je weerstand te verlagen is slaap te kort waarschijnlijk veel effectiever. (iemand die dit proefondervindelijk wilt vaststellen?)